вівторок

Як вибрати надувний човен

надувний човен пвх
Традиційно відпочинок на воді є найпопулярнішим дозвіллям в літній час. Приємно зрання на лісовому озері закинути вудку, в полуденну спеку зануритися в прохолодну річку, а ввечері поніжити свої огрядні тілеса під ласкавим кримським сонечком. Відвідування пляжу, рибна ловля або річковий сплав - у кожному разі гумовий надувний човен урізноманітнює ваш відпочинок.

На перший погляд вибрати надувний човен не складе ніяких труднощів - влаштовує ціна і кількість посадочних місць, значить, цю модель і потрібно купити. Поспішаю розчарувати, але універсальних плавзасобів не буває, одні достоїнства у певних умовах стають недоліками в інших.

Який надувний човен вибрати


Головні критерії при виборі човна це навіть не ціна або виробник, а умови експлуатації туристичного спорядження. Вам необхідно якомога точніше сформулювати цілі: «для чого?» І «де?». Якщо ви збираєтеся ловити рибу на невеликих озерах, то досить невеликого китайського човна ПВХ зі сланями. Якщо намічається сімейний відпочинок з дітьми на морі, то краще купити RIB-катер, мова про який піде нижче.

Отже, розглянемо основні технічні характеристики надувних плавзасобів, які впливають на експлуатацію і відповідно на вибір човна, що може негативно позначитися на безпеці поїздок.

Матеріал


В основному для виробництва надувних човнів використовують хайпалон і полівінілхлорид (ПВХ). Перший матеріал зносостійкий, добре протистоїть хімічним речовинам і ультрафіолетовому випромінюванню. Полівінілхлорид не такий міцний, але набагато дешевший і його легше полагодити. Якщо ви не плануєте часто експлуатувати виріб, то краще вибрати човен з ПВХ.

Щільний матеріал збільшує вагу маломірного судна, але його застосування дозволяє підвищити водотоннажність і допустиму потужність двигуна. І все-таки орієнтуватися слід не на матеріал і спосіб виготовлення швів (зварені, клеєні, в нахлист, в стик), а на гарантію виробника. Чим більше термін, тим вища якість і надійність виробу.

Ручна або моторна тяга?


Майже всі вироби комплектуються веслами з алюмінієвим або дерев'яним веретеном. Матеріал має значення при транспортуванні човна - алюмінієві весла легше, але на зручність веслування більше впливає тип кочетів. Користуватися виключно веслами доцільно на невеликих водоймах для переміщення на малі відстані.

Щоб іти під веслами на великій водоймі потрібно мати хорошу фізичну форму, інакше вітер і течія зведуть нанівець усі зусилля. Якщо перевірка на витривалість не ваша мета, то на човен краще купити підвісний мотор.

навісний транець для надувного човна пвх

Вибір розміру надувного човна


Пересуватися на великому гребному човні з ручною (весловою) тягою досить важко, як і здійснювати його доставку до місця відпочинку. При виборі порівнюйте габарити судна зі своїми фізичними і транспортними можливостями.

Для моторних плавзасобів критерії ті ж самі: чим вони більше, тим потужнішим має бути двигун. За іншими характеристиками (пасажиромісткість, мореплавство, стійкість, вантажопідйомність, кількість незалежних балонів) великі човни однозначно виграють.

Зверніть увагу на вантажопідйомність, яка вказана в паспорті й на самому виробі. Загальна вага людей і туристичного спорядження не повинна перевищувати цей показник. А ось заявлена виробником кількість пасажирів, які можуть з комфортом розміститися в човні, найчастіше перебільшена. Зазвичай в 2-х місцевому човні вантажопідйомністю 220 кг нормально поміщається лише одна людина з невеликим багажем (з особистого досвіду).

Недоліки великих плавзасобів: висока ціна, великі розміри і вага, труднощі із зберіганням, доставкою та складанням. Маломірні судна довжиною до 2,6 м багато місця в квартирі не займають і переносяться в сумці-рюкзаку. Господарю легкової машини і гаража можна вибрати надувний човен до 3,3 м. Для плавзасобів понад 4 метрів вже знадобиться човновий причіп.

Транці під двигун


Елемент у кормовій частині надувного моторного човна, на який кріпиться двигун, називається транцем. Існує два типи - навісний і стаціонарний транці. Від його міцності і надійності кріплення залежить, якої потужності мотор можна експлуатувати.

Навісний транець призначений для установки малопотужних (до 2 к.с.) електричних моторів на невеликих гребних човнах. Більш потужні двигуни використовувати з навісним транцем небезпечно. Його кріплення здійснюється шляхом установки в спеціальні пази на кормі з фіксацією стяжками або гвинтами. Рекомендується для рибного лову і човнових прогулянок.

Присутність в конструкції човна стаціонарного транця є основною візуальною відзнакою моторного судна від гребного плавзасобу. Жорсткість і надійність кріплення дозволяє використовувати на таких човнах двигуни з більшою потужністю. Рекомендована потужність вказується виробником в керівництві з технічної експлуатації виробу.

транець для двигуна на гумовому човні

Човнове дно


Залежно від будови днища розрізняють плоскодонки і кільові надувні човни. Судно з плоским дном більше залежить від сили вітру і течії, менш стійке під час руху, його складніше втримати на обраному курсі. Але такий плавзасіб легше, має гарну стійкість на стоянці і коштує відносно недорого.

Невеликі конструктивні зміни і додатковий поздовжній балон на днище роблять зі звичайної плоскодонки кільовий човен. Той, хто вирішить вибрати надувний човен з кілем, отримає такі переваги: легкість в управлінні, кращу морехідність і швидкісні якості. Відповідно ціна і вага кільового плавзасобу в порівнянні з плоскодонкою більше, а стійкість на стоянці гірше.

Палуба


Зручність перебування людей у надувному човні багато в чому залежить від типу палуби. Розрізняють три основних види:

Сланевий настил. Комплект з декількох плоских прямокутників вологостійкої фанери, які укладаються на днище з невеликими проміжками. Жорсткість такої палуби хоч і не ідеальна, але набагато вище, ніж голе гумове дно. До того ж це найдешевший варіант.

Суцільний настил. Розбірна конструкція з водостійкої фанери або алюмінію. Фанерний настил приваблює невисокою ціною, але алюмінієвий істотно легше. Такий тип палуби дозволяє впевнено триматися на ногах.

Надувна жорстка палуба. Найдорожчий варіант, що поєднує легкість і жорсткість конструкції. Являє собою плоский надувний балон на дні човна, в якому при накачуванні створюється високий тиск. Якщо вибрати такий надувний човен, то це дозволить суттєво зменшити загальну вагу суднового комплекту.

RIB-катери


Комбінований тип судна з надувними бортами, кілем, жорстким корпусом і палубою, на яку можна встановити рульове управління, зручні крісла, акумулятор, бензобак, помпу, помістити туристичне спорядження та інше обладнання. Фактично це легкий катер, який важко потопити, що має велику вантажопідйомність та відмінні морехідні якості. Такий плавзасіб нескладно витягнути на берег.

RIB-катери відрізняються високою безпекою, пристойною швидкістю і зручністю експлуатації. Вони дорожчі надувних човнів, але дешевші повністю жорстких катерів. Часто використовуються силовиками і рятувальниками, добре підходять для сімейного відпочинку на морі. З недоліків: висока ціна і складність зберігання - знадобиться місце біля причалу, елінг або окремий гараж з човновим причепом.

штирьовий кочет

Корисні поради:

  • Проаналізуйте конструкцію і комплектацію надувного човна, який збираєтеся купити. Брак деяких, здавалося б, дрібничок сильно позначається на зручності користування плавзасобом.
  • У судновому комплекті іноді попадаються насоси з одним отвором для нагнітання повітря. Тому ви не зможете відкачати повітря з балонів, щоб компактно упакувати човен. Відсутність ручок для його перенесення теж приємним сюрпризом не назвеш.
  • Зверніть увагу на конструкцію кочетів. Краще рішення - кочети карданного (штирьового) типу, кріплення «вухо» ненадійне і з часом може порватися, існують плавзасоби і зовсім без кочетів.
  • При виборі багатомісного надувного човна уточнюйте кількість лавок (банок) в комплекті. Базовий варіант деяких моделей припускає наявність тільки одного сидіння, а інші купуються окремо. Теж можна сказати про інші корисні штучки: накладки на банки, носовий тент, непромокальні сумки-кишені, які кріпляться під сидіннями, бортові релінги та інше.
  • Не завадить в моторному надувному човні зливний клапан (отвір), який зазвичай встановлюють в нижній частині транця або на дні. З його допомогою легко, не перевертаючи судно, позбутися від води що потрапила всередину.

Висновок


Як бачите універсальних суден не існує. Плануєте ловити рибу на невеликому водоймищі - купуйте невеликий весловий ПВХ човен зі сланевим настилом. Вирішили влітку відпочити з дітьми на морі - потрібно вибрати надувний човен розміром побільше з жорсткою суцільний палубою. Для великих відстаней і водойм рекомендується використання човна з кілем та потужним двигуном.

Спробуйте лише поміняти вид відпочинку, як вам захочеться вибрати зовсім інший надувний човен. Якщо ви сумніваєтеся у виборі або припускаєте багатоцільову експлуатацію, то оптимальним рішенням буде моторний човен завдовжки 3,3-3,5 метрів з кілем, стаціонарним транцем і суцільним алюмінієвим настилом. А по-іншому поки ніяк, якір мені в ... бухту!

Немає коментарів:

Дописати коментар