суботу

Сплав по річці (частина 2)

ранкова роса фото

Продовження розповіді про подорож друзів на гумових човнах по Сіверському Донцю навесні 2011 року. З цієї частини розповіді ви дізнаєтеся про: боротьбу за свободу і права представників іхтіологічного світу, кращий транспортний засіб всіх часів, «Титанік», диких тварин і індіанців.

Сплав по річці

День другий

Так і пролетіла перша ніч нашого історичного сплаву по річці, почало світати. Річка як у казці була покрита щільним таємничим туманом. Ми підійшли до надувних човнів і побачили, що від холоду вони покрилися крижаними крапельками і трохи обм'якнули. Даному факту не надали особливого значення, а даремно.

Саня заліз у човен і через секунду опинився в красивому білому мареві. Приспущені балони погано утримували сидіння і, коли їжачок в тумані наліг на весла, воно випало з пазів. Друг з усього маху гепнувся задом об дно. Луна від його падіння і наш сміх гуркотом прокотилися по водній гладі річки і остаточно зруйнували казкове зачарування ранку.

Перевірили закинуті з вечора донки «закидушки». На одній з них сидів невеликий підлящик, перша в цьому році спіймана риба. Незначність улову зовсім не відбилася на нашому настрої, ми раділи йому як діти. Сплав по річці плавно переходив у свою наступну стадію - риболовлю.

Але тут з туману виринув Сашко, відняв у нас рибу і став умовляти її відпустити: «Подивіться в її сумні очі, вона теж хоче жити!» Взаємні вмовляння тривали довго, в повітрі лунали крики Сашка: «На волю! В пампаси!». Стасу дивом вдалося відняти в нього рибку і заховати в кишеню мого рюкзака.

У результаті боротьби за права представників підводного світу Саня отримав прізвисько «грінпісівця». А ще Стас додав, що Сашко просто за своїх заступається (кілька років тому він красувався в сорочці персикового кольору і з тих пір ми іноді величаємо його Кальмаром). Фраза викликала загальні веселощі і пристрасті остаточно уляглися.

Умившись, почистивши зуби і поснідавши рештками розкоші, вирішили вирушати далі. Після тривалих і безладних зборів ми нарешті завантажилися. Ще раз перевірили місце стоянки на предмет забутих речей, сіли в надувні човни та відчалили. Вперед, вперед за новий поворот, який знаходився зовсім поруч метрах в п'ятдесяти нижче за течією. За ним на пагорбі був піонерський табір. На березі стояли кілька рибалок зі спінінгами, сподіваючись виловити з Сіверського Дінця зубастий трофей.

Я сидів на веслах, Сашко дивився по сторонах, а Стас розвалився у маленькому човні. Зрідка міняючи пози, щоб влаштуватися зручніше він в якийсь момент мало не впав за борт. Ця подія не на жарт перелякало нас. Адже на ньому були теплі речі, військові черевики, в кишені лежав телефон, а в човні рюкзак з іншим майном. Якби човен перекинувся, то всі речі пішли б на дно, а Стас наскрізь промок в холодній воді. Довелося б робити тривалу незаплановану зупинку. Під час сплаву по річці вити гніздо в окремо взятому човні туристові категорично не рекомендується.

У плані подорожі наступною нашою зупинкою значилося село Жовте. По дорозі милувалися пейзажами: галявинки з коровами і пастухом, переліски, яри, балки, круті обривисті береги, екзотичні острівці, дикі качки... Навіть обвуглений блискавкою стовбур дерева відмінно вписувався в навколишній ландшафт. Вся ця проста краса викликає почуття спокою і блаженства. І знаходиться вона зовсім поруч. Шкода що в силу різних обставин не часто вдається сюди вирватися.

Стомлений бурхливими нічними подіями і пережитим стресом Стас заснув. Весь цей час ми з Саньком розмовляли, сміялися, жартували над сплячим товаришем і стежили за маршрутом по карті, відзначаючи пройдені ділянки річки.

Перед селом Жовтим на високому березі стали попадатися будинку. В одному з дворів пристойний на вигляд чоловік займався ремонтом даху. Я чемно поцікавився: «Скажіть, будь ласка, це Жовте?» На що незнайомець несподівано відповів: «Пішли на ...!» Сашко запропонував причалити до берега і зробити хаму фізичне зауваження. Але псувати свято і витрачати час не хотілося. Тому Олександр обмежився лише тривалим монологом, не економлячи на витіюваті компліменти на адресу мужика і всієї його рідні.

рафтінг

Вдалині показався паром і підвісний міст. Це єдина переправа на протязі 50-60 км. Якщо паром з якоїсь причини не працює, то всі пересування здійснюються по підвісному мосту. Але багато продуктів в магазин по ньому не перенесеш, і місцеві жителі ходять на правий берег, куди підвозять харчі і здійснюється торгівля. А вже залишки (все, що не вдалося продати), вручну переносять в сільмаг. У морози простіше - машини їздять прямо через лід. Все це дуже ускладнює життя сільських жителів, адже там залишилися майже одні старики.

Саня захотів випробувати атракціон «поромна переправа» на собі і піднявся на борт річкового судна. Тут виявилися місцеві жителі, які бачили нас вчора в Лопаскіно. Щоб задовольнити цікавість аборигенів і розважитися Сашка на ходу придумав байку про мандрівних вчених, що сплавляються по річці з метою вивчення тваринного і рослинного світу басейну Сіверського Дінця. Довірливі сільські жителі легко йому вірили.

Коли паром підпливав до берега, де ми причалили, я бачив, з якою цікавістю компанія цих людей розглядала мене, Стаса і наші навантажені надувні човни. А ще Саньок їм сказав, що ми вже тиждень в дорозі. «От брехло!».Сашко і Стас вирішили сходити в місцевий сільмаг, поповнити запаси хліба і пива. Залишившись на самоті на березі, я став спостерігати за роботою порома. Раз за разом на нього заїжджали і з'їжджали з найсильнішим гуркотом машини. Простягнуті через річку троса переміщалися на роликах і за рахунок потужного двигуна з редуктором тягнули всю цю конструкцію, незважаючи на вагу і сильну течію.

Пригрівшись під весняним сонечком і захопившись роботою порома, я не помітив, як пролетів час. Хвилин через 30-40 повернулися мої друзі з запашним хлібом і двома пляшечками не менше запашного пива. А ще друзі, знаючи мою слабкість до солодкого, купили дві плитки шоколаду, які я приберіг до вечірнього чаювання.

Забравшись в човни, пливемо далі, залишивши позаду сільські хати, підвісний міст і паром - цей зв'язок із зовнішнім світом так необхідний жителям села Жовте. Поступово паром розтанув удалині і ось новий поворот, за яким відкрився вид на порослі очеретом береги. Тут вирішили покидати блешні. Місцеві жителі, з якими Саня познайомився на поромі, порадили спробувати рибальське удачу саме в цьому місці. Але після кількох безрезультатних спроб і втрати блешні, плюнули на цю справу і попливли далі. Адже в цьому сплаві по річці у нас акцент зроблений на туризм, а не на риболовлю. Вудки це так, злегка розважитися.

Від нашого тимчасового табору в Лопаскіно пройшли вже кілометрів десять-дванадцять. Треба вже шукати місце для другої ночівлі. Але все-то нам не так - то берег крутий, вгору з надувними човнами дертися немає бажання, то населений пункт поруч, а ми жадаємо тиші й самотності. Хочеться сховатися від людської присутності і побути відлюдником!

Тим часом, ґрунтовно заправившись пивком на «вчорашні дріжджі», Стас безтурботно заснув, а я помітив непогане місце для стоянки. Начебто зійшлися всі пазли: і берег пологий, і далеко від людей. Вирішили причалити. Я на веслах, Саня дає поради, з якого боку краще підійти, а ззаду в прив'язаному човні бовтається сплячий Стасік. Хоч з гармат пали не підняти його!

Підпливаємо до берега з нависаючими низько над водою деревами. Гілки, швидка течія річки, спінінги - все це шалено заважає причалити. Але абияк, хапаючись за гілля, я і Санек десантувалися на берег. Огляділися, щось не так, «не те пальто».

Автор: Андрій Єрмоленко (Алчевськ)